Messies.
7. No obstant, la paraula “Messies” queda curta per expressar la realitat de Jesús. Per si
mateixa, aquesta paraula ens situa en la perspectiva de l’alliberament i de
les esperances d’Israel, però
no dona relleu a allò que és l’aportació més pròpia i meravellosa de Jesús: tots els humans som cridats a ser “Poble de Déu”. I no solament en la
llibertat, sinó també en la participació de la vida de déu. Podem
anomenar Jesús “el Messies” (en grec: “Crist”); però els Evangelis ens el presenten sobretot com a “home fill de déu” (Lluc 22,70. Joan 19,7). I en l’home-jesús hi
descobrim la “vocació” de tots els humans.
1. La paraula “messies” és d’origen hebreu; en grec es
tradueix per “crist”, i significa “ungit”.
En l’antic poble d’Israel,
com en altres països orientals, algunes persones destinades a càrrecs públics
importants eren ungides amb oli
perfumat. Això comportava que, d’alguna manera, eren consagrades a Déu. Si eren consagrades a Déu era perquè abans,
d’alguna manera, Déu les havia “elegit” per a alguna missió. Així, ungir una persona, o fins i tot un lloc o un objecte, era
reconèixer que Déu se’l “reservava” per a alguna cosa.
Solia ser normal ungir els reis i els summes sacerdots.
En aquest sentit, tots ells eren “messies”
(o “crists” o “ungits”).
2. Però l’ungit
per antonomàsia era David. Escollit per Déu, el profeta Samuel el va ungir com a rei d’Israel (1Samuel 16,12ss). Aquesta unció anava
acompanyada de la promesa de
permanència del seu Regne (2Samuel 7,11).
Però, de fet, el regne de
David va durar poc temps. Després del seu fill Salomó, es va dividir; i després
va desaparèixer engolit pels successius imperis: Assiri, Babilònic, Persa,
Grec, Romà, ... La promesa de Déu sobre la "permanència" del regnat de David
quedava, doncs, per complir.
Però Déu és fidel: allò
promès s’havia de complir. Com? Els Profetes
anunciaven que Déu suscitaria un “rebrot”
(descendent) de la Casa de Jessè, pare de
David que restauraria el seu Regnat
(Isaïes 11,1ss. Veure també Jeremies 23,5).
Aquest futur “alliberador” era esperat com “El Messies” definitiu.
Aquest futur “alliberador” era esperat com “El Messies” definitiu.
Així, doncs, hi havia
diferents persones “ungides” (messies),
però després de la pèrdua de la independència, l’esperança estava posada en "el Messies que havia de venir”. La figura
de “El Messies” es va anar construint
a partir dels records del Passat (referits al Rei David) i de les esperances del Futur.
Cadascú l’imaginava segons
les seves necessitats i expectatives: com un gran guerrer que, a semblança de David, portaria la independència a
Israel i en faria un gran imperi; o com un poderós
reformador dels mals costums, que eren la causa de les desgràcies del
Poble; o com un purificador del
temple, que permetria tornar a experimentar-hi la presència salvadora de Déu;...
Era relativament freqüent,
donada aquesta “esperança popular”, que sorgissin personatges singulars en qui
alguns hi veien l’arribada del “Messies”,
fins que en quedaven decebuts (Fets 5,34ss).
3. Avui dia, força Jueus
consideren que “El Messies” ha vingut
amb l’estat israelià, ja
que gràcies a ell s’ha reconstituït el Poble
d’Israel i han recobrat la "seva" terra i la seva independència, perduda durant més de 2500 anys.
(Que,
durant tot aquest llarguíssim temps, Israel
hagi estat capaç de mantenir la seva identitat com a poble, deu seu
un cas únic en la Història; i això el fa digne d’una profunda admiració. I
resultaria encara molt més admirable si, en el contenciós que manté amb el poble palestí, fes ús d’aquella saviesa
i generositat que una tan llarga història pot generar).
4. Pel que fa a Jesús, i
segons el llenguatge religiós dels
Evangelis, no consta que ell s’anomenés a si mateix “El Messies” (fora del diàleg amb la Samaritana per exigències del guió. Joan 4,26). Però, quan són d’altres que li donen aquest nom, no
nega ser-ho, encara que prohibeix severament de dir-ho a ningú (Mateu 16,20; 26,63;
Marc 8,29; 14,61;
Lluc 4,41; ...).
Jesús sabia que quasi tothom
imaginava “El Messies” com algú que,
quan vingués, faria una exhibició de poder diví destruint els
enemics d’Israel.
Aquesta situació venia del
fet que una majoria de gent de l’antic Israel entenien la seva elecció com un privilegi i no
com un servei a la Humanitat.
Segons el missatge de la
Bíblia, Israel és el “poble elegit” per Déu per portar a terme
una missió universal: ser
testimoni de l’amor alliberador de
Déu a tots els Pobles oprimits.
Aquest alliberament que Israel i els
Pobles oprimits viuen en la seva pròpia història, els converteix en
Pobles cridats a ser “ferment
de llibertat en la Humanitat”.
Però la majoria del Poble,
preferint deixar-se guiar pels poderosos,
no va ser fidel a aquesta missió. Serà
en Jesús i els Dotze (número que
simbolitza les Dotze Tribus que formaven el Poble) que Israel donarà compliment a aquesta missió-servei.
No ho faran, evidentment, amb exhibició de Poder sinó amb esperit de Servei.
La resurrecció (per als qui l’acceptin), serà la “prova” de que aquest camí és el vertader.
No ho faran, evidentment, amb exhibició de Poder sinó amb esperit de Servei.
La resurrecció (per als qui l’acceptin), serà la “prova” de que aquest camí és el vertader.
5. L’autèntica causa de
l’esclavitud humana és la tendència a
dominar els altres. Aquesta tendència
ens porta a voler passar de “dominats”
a “dominants”. Així, sempre es
genera esclavitud.
És d’aquesta tendència nefasta que ens allibera el missatge de Jesús quan l’acceptem. Ell començà desterrant de la seva pròpia persona aquesta tendència al domini, fent-se, per a tots, exemple d’una vida que no s’imposa sinó que es dóna.
És d’aquesta tendència nefasta que ens allibera el missatge de Jesús quan l’acceptem. Ell començà desterrant de la seva pròpia persona aquesta tendència al domini, fent-se, per a tots, exemple d’una vida que no s’imposa sinó que es dóna.
Tot l’entorn el temptava perquè fes servir la
seva relació amb Déu com un Poder. Però Jesús va vèncer totes aquestes
temptacions (Lluc 4,6ss).
La seva resurrecció va posar de manifest que no anava equivocat i que Déu mateix li donava la raó. Així, doncs, després de la resurrecció, queda clar que Jesús pot ser considerat “El verdader Messies” o l’autèntic alliberador.
La seva resurrecció va posar de manifest que no anava equivocat i que Déu mateix li donava la raó. Així, doncs, després de la resurrecció, queda clar que Jesús pot ser considerat “El verdader Messies” o l’autèntic alliberador.
6. No consta que mai fos ungit amb oli per cap "sacerdot" o "profeta". Sí, en canvi per "Maria", un membre de la comunitat dels germans (Joan 12,3). En les diferents uncions,
el perfum de l’oli representa la presència i l’acció de l’Esperit de Déu
en aquella persona. En el cas de Jesús, la “unció”
que rep és directament amb l’Esperit alliberador que troba en ell un espai per fer-hi estada permanent
(Baptisme. Mateu 3,16s). És possible que la insistència dels Evangelis en dir que
Jesús anava a “Getsemaní”,
a la Muntanya de les Oliveres,
tingui la intenció de suggerir aquesta “unció permanent”, ja que “getsemaní”
significa “trull” o “molí d’oli”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada